zaterdag, maart 10, 2007

De keel en hoe hij me uithangt

In de categorie ‘minder prettige gewaarwordingen’ heb ik vandaag keelpijn. Dat heb ik wel vaker, maar deze keer lijkt het alsof een in een nietsontziend kaasraspkostuum geklede Jack Wouterse door mijn keel probeert te kruipen en het simpelweg verdomd in te zien dat hij bestwel vast zit. Bij elke slikbeweging probeert hij tevergeefs mee te glijden. Ik vond hem in Minoes toch beter dan in mijn keel. :(

Nu is het zo dat er vrijwel altijd als ik tussen neus en lippen door laat vallen dat ik ziekig ben en dat ik het besterf van de pijn wel iemand is die het nodig vindt op te merken dat ‘het wel mee zal vallen, want mannen klagen altijd veel eerder over hun ziek zijn en pijnhebberij dan vrouwen.’ Ik antwoord dan altijd met een welgemeend ‘oh kom ohop’, gevolgd door een zo mogelijk nog wellergemeend ‘zelfs oh kom ohop zeggen doet al pijn’, maar mocht dat argument voor een enkeling nog niet doorslaggevend genoeg zijn, dan wil ik het pijndrempelmisverstand hierbij definitief uit de wereld helpen.

Het staat ongetwijfeld ook ergens in de bijbel, maar wetenschappelijk onderzoek heeft in ieder geval aangetoond dat vrouwen een lagere pijngrens hebben en bij pijnlijke stimuli eerder aangeven pijn te voelen dan mannen (e.g., Paulson et al., 1998; Miller & Newton, 2006). Zo is aangetoond dat vrouwen een stimulus met een temperatuur van 50°C aangebracht op de huid als pijnlijker ervaren dan mannen. Deze pijnervaring is ook gekoppeld aan een grotere activiteit in bepaalde hersengebieden bij vrouwen dan bij mannen.

Omgerekend geven vrouwen bij een temperatuur van 47°C aan evenveel pijn te hebben als mannen bij een temperatuur van 50°C. Stel nu dat vrouwen bij een temperatuur van 47°C (= 320 Kelvin*) hun pijngrens bereikt hebben en mannen bij 50°C (323 Kelvin), dan betekent dat dat mannen bij 47°C nog 0,93% van hun pijngrens verwijderd zijn. Mijn allereerste blogstukje schreef ik op 13 september 2003. Dat is 1274 dagen geleden. Dit is het eerste stukje dat ik schrijf over keelpijn, dus ik mag ervan uit gaan dat ik nu voor het eerst mijn pijngrens bereikt heb. 0,93% van 1274 is 11,8. Als ik een vrouw was geweest had ik dus 12 dagen eerder mijn pijngrens bereikt dan nu en dan had ik dit stukje dus op 27 februari al geschreven. Terwijl ik toen nog helemaal niet ziek was!

Het moge duidelijk zijn: als mannen klagen doen ze dat met overgave en recht. Als ooit nog iemand tegen mij meent te moeten zeggen dat mannen eerder over pijn klagen dan vrouwen, dan slik ik dat niet meer. Want dat doet vet pijn. :'(


-----------------------
* Met dank aan Ernst voor de verbeterberekening. Goed te zien dat 'in Delft wonen' daadwerkelijk iets oplevert.

6 Comments:

Blogger Kasper said...

You win again, Kelvin! Ik had het in Kelvin moeten doen, je hebt gelijk. Maar verder deed ik het hetzelfde als jij, hoor!!

Ik ben blij dat ik al mijn natuurkunde proefjes met jou heb gedaan, Ernst.

22:34  
Blogger Kasper said...

Ja, daar was ik inmiddels ook achter, vandaar dat ik het maar helemaal veranderd heb. Maar fijn dat je me er nog even extra op wijst. Alsof ik het nog niet móeilijk genoeg heb!!

15:19  
Blogger Kasper said...

Begin je comments gewoon eens met een hoofdletter hee!!

15:31  
Blogger D'n Lee said...

Dat zul je altijd zien.
Daarbij ben ik vrouw.

23:58  
Blogger Kasper said...

Ernst: Mijn blog is een tijdje non-existent geweest, vandaar dat de daadwerkelijke beginperiode niet meer op internet te achterhalen is.

D'n lee: Ö!

15:54  
Blogger Nynke said...

Ahaaaa! Kasper logt weer! Maar vertel mij eens: hoe kom ik aan jouw emailadres zodat ik je uit kan nodigen voor mijn verjaardagsfeestje van aanstaande zondag?

10:35  

Een reactie posten

<< Home

eXTReMe Tracker