maandag, maart 27, 2006

Grote Ontdekkingen Top 5 - 20 t/m 26 maart

  1. Zowel op de Grunberg-achterflap van Blauwe maandagen als op die van Figuranten staan de volgende quotes:

    'Een groteske komedie, een zeldzaamheid in de Nederlandse literatuur.' - NRC Handelsblad

    'Een van die zeldzame, verrassende boeken waarvan je bijna tranen in je ogen van het lachen krijgt.' - Il Manifesto

    'When Arnon Grunberg starts to speak again, I will be listening.' - Boston Globe

    Dus óf ze hebben het copy-pasten in de gehele Westerse recensie-cultuur tot kunst verheven óf het is volksverlakkerij dat het een aard heeft. Niemand die twéé zeldzaamheden in de Nederlandse literatuur achter elkaar kan schrijven, dus hè. Is er eigenlijk een commissie die het achterflapwaarheidsgehalte toetst?
  2. Er staat 'groene paprika' als extra-groente-tip op de Kip Tandoori pakken van Knorr (maar vast ook op alle andere Kip Tandoori pakken hoor. IetsmetKasper wil niet geassocieerd worden met maar één merkpak Kip Tandoori), maar op de verpakking staat dan weer een foto met daarop overduidelijk róde paprika!
  3. Ik meende Clive Mantle - Little John in de de-jaren-'80-televisiesgewijs-dominerende tv-serie Robin of Sherwood (als je googlet op "Robin of Sherwood" is de eerste treffer een site van de tu in Delft, dus dan weet je dat het een puike serie is) - te herkennen in een trailer van The New World, maar het bleek iemand anders met een baard.
  4. De supermarkt hier gaat niet om acht uur, maar om negen uur dicht, en dus heb ik me zojuist voor niks zweterig en hijgend preiwaarts begeven.
  5. De onder puntje nummero 1 aangehaalde quotes op de achterflap van Figuranten blijken bij nader bekijk niet op die roman zelf, maar óók op Blauwe maandagen te slaan. Rechtsboven staat onder de foto van een guitig lachende Arnon de in-heel-kleine-letters-getypte tekst: "Arnon Grunberg (1971) debuteerde op 23-jarige leeftijd met Blauwe maandagen, een roman die wereldwijd vertaald wordt. Over dit boek:", waarna in een ander lettertype en in grotere letters de eerder door mij aangehaalde quotes geplaatst zijn. Bij nader opzoek bleken de recensenten over Figuranten ook heel wat minder positief gestemd:

    'Een armetierig tragisch werk, zoals er al zo veel in de Nederlandse literatuur verschenen zijn. Sterker nog, deze hele recensie is een letterlijke kopie van mijn recensie over 'Bleekers zomer' van Mensje van Keulen.' - NRC Handelsblad

    'Deze gaan we echt niet vertalen hoor.' - Il Manifesto

    'When Arnon Grunberg starts to speak again, I'll smack him.' - Boston Globe

11 Comments:

Blogger Nynke said...

Weetje wat ook lekker is? Kip Tandoori met ongewassen prei. Echt, alsof je een zandbak zit op te eten. Zandbak-tandoori, als het ware.
Trouwens! Ik hoorde van die onvolprezen Wiegertje dat jij ook Nederlands studeert/ hebt gestudeerd! Dat soort informatie stemt mij koprolachtig blij!

21:29  
Blogger Nynke said...

Jaah! Dat zal Els leuk vinden! Eigenlijk ben ik nog meer fan van Wilbert Smulders, maar Els verdient heus ook wel een website, vind ik.

En chocoladekoekjes en surprise-eieren!

Ik voorzie een geweldige samenwerking.

10:44  
Blogger Nynke said...

Ik heb net (ook voor Martha) surprise-eieren gekocht, omdat wij vandaag ziek en zielig zijn, en ik had een duikboot en een vliegtuig. Dus vliegtuig-technisch zit je wel goed geloof ik.
Ik vind eigenlijk dat Eddy R. nog veel meer een website verdient, of in ieder geval een ereboog met zijn naam erop. Want nu hij met opfrisverlof is ben ik taalkundig gezien mijn ijkpunt wel kwijt.

Een draaiboek met de werkzaamheden aangaande het maken van een fenklupwebsite voor een willekeurige leraar en de bijbehorende paaseieren zul je a.s.a.p. in je postvak vinden.

Hoi!

15:33  
Blogger Marten Mantel said...

Wat gebeeeeeurt hier!

17:23  
Blogger Nynke said...

Ik ben achter een ding gekomen dat ik gemeen heb met Kasper. En dat melk ik nu eventjes uit, want zo ben ik.

Trouwens Kasper, je hebt gelijk over Norbert C., alleen moet ik bij hem altijd denken aan plastic bakjes waar je kliekjes in kunt bewaren, ook al is dat Curver in plaats van Corver. Maar ik word dus altijd afgeleid door dat feit. Heb daardoor nog nooit een gesprek met hem aan durven knopen. Voor je het weet maak ik een grapje over ingevroren bami; dat ligt vaak op het puntje van mijn tong.

Maar Eddy was dus altijd mijn mattie, en nu heb ik ineens ene Marjo die altijd vlekken in haar nek krijgt als ze het woord moet nemen tijdens werkcollege. En ze loopt ook altijd tegen het bord aan. Die neem ik dus totaal niet serieus; die heeft totaal niet dat Ruysesque overwicht.

18:14  
Blogger Nynke said...

Sja, Marjo heeft ook wel iets aandoenlijks. Ze reageert ook altijd als door een bij gestoken als ik grapjes zit te maken met mijn mattie Fedde. Ze is zo iemand die altijd denkt dat ze in de maling wordt genomen. Is ook wel vaak zo hoor.

Ik had trouwens in mijn derde ei een puzzeltje...ruilen voor een vliegtuig? Ik ben namelijk niet zo van de puzzeltjes.

Kon je postvakje niet vinden trouwens, heb nu mijn postduif op je afgestuurd. Mocht je vannacht iets tegen je raam aan horen tikken, laat em er dan even in. Anders verkleumt hij zo, en hé, het is de beste duif uit mijn til.

Aju!

23:17  
Blogger Marten Mantel said...

Maar ik zie niks van Kasper! NIKS!

Is dat weer een nieuw mankement van mijn computer? *doet adaware aan*

13:36  
Blogger Nynke said...

Kasper reageert op mijn log...logistiek is het niet heel erg handig, maar wel gezellig, dat buurten over-en-weer.

De fout ligt dus niet bij jou, Marten. Daar ligt ie eigenlijk nooit.

14:14  
Blogger Marten Mantel said...

Ik snap het! Of moest ik dit nou bij jou posten? :( *voelt zich zijn oma*

10:46  
Blogger justathought said...

Een draak van een boek inderdaad! Dat je hoopt dat er nog wat gaat komen maar het blijft een sleur vanaf pagina1.

07:13  
Anonymous Anoniem said...

Kas! Jij ziet overal Clive Mantle! Enige tijd terug wees je me terecht op zijn figurantenrol in Bottom, de Pheromoon aflevering. Over Robin of Sherwood gesproken: kijk deze link eens:
http://www.bbc.co.uk/drama/robinhood/

Kijken dus!

12:17  

Een reactie posten

<< Home

eXTReMe Tracker